Thursday, June 29, 2006

-En amerikansk de Sade? -Nej

För en tid sedan läste jag äntligen ut American Psycho (det hände före midsommar, men min känsla för kronologi är helt fuckad, jag skyller på nattarbete). Är det bara jag som missförstått nåt, eller vore inte American de Sade ett bättre namn. Enligt wikipedia är psykopati (heter det så?) "a condition characterised by lack of empathy or conscience, poor impulse control and manipulative behaviors." Men vidare: "[p]eople commonly take 'psychopath' to be interchangeable with their personal perception of an evil person."
Hur som helst: han dödar ju folk av ren sadism, ska det inte var lite mer döda för att uppnå ett mål? Vad säger min guru, the free encyclopedia? Aha, det finns en checklista! Och vad står det där då?

Factor 1: Aggressive narcissism

  • Glibness/superficial charm
  • Grandiose sense of self-worth
  • Pathological lying
  • Conning/manipulative
  • Lack of remorse or guilt
  • Shallow affect
  • Callous/lack of empathy
  • Failure to accept responsibility for own actions
Factor 2: Socially deviant lifestyle
  • Need for stimulation/proneness to boredom
  • Parasitic lifestyle
  • Weak behavioral controls
  • Early behavioral problems
  • Lack of realistic, long-term goals
  • Impulsivity
  • Irresponsibility
  • Juvenile delinquency
  • Revocation of conditional release
Traits not associated with any factor
  • Promiscuous sexual behavior
  • Many short-term marital relationships
  • Criminal versatility
Okej, jag ger mig, Ellis är mer påläst än jag. Jag kan fortfarande anväda mina invändningar till att skriva en egen bok om det skulle falla mig in, men Patrick Bateman är en psykopat, inget snack om den saken.

No comments: