Saturday, December 29, 2007

Året som gått: Yelle

Sista natten i Frankrike drömde jag om Yelle (asså det var ingen s.k. "våt dröm"). "Hipsterpoäng," sa Cornelia, och länge var jag benägen att hålla med. Men så hittade jag detta: Yelle (snyggare här än i drömmen, faktiskt) tillsammans med skoj-hiphop-mupparna Fatal Bazooka (ni som bara vill se och höra Yelle kan spola fram fyra minuter).

Jag vet inte vad jag ska tycka, men videon sammanfattar min tid i Frankrike ganska bra: Yelle, franska chavs och konstiga skämt på bokstäverna FBI. Och när vi ändå är inne på kombinationen Yelle och folklighet - här är hon tillsammans med en av deltagarna i nån sorts franskt idol:

Jag vet inte om det här är ett tecken på att min favorit-bretonska fått hits och blivit folklig; det kan ju även vara så att Star Academy-deltagaren ifråga är en tuff tjej som fått chansen att sjunga med en annan tuff tjej. Vad vet jag, jag har ingen koll på vad som är stort i Frankrike just nu, mest för att jag inte orkar bry mig. Ni såg väl förresten att det var dansarna från videon till TEPR-remixen? Och även en bit av denna remix om jag inte hörde helt fel. Remixen ska jag inte tjata mer om nu, så jag ger er videon till originalmixen istället.

No comments: