Friday, December 14, 2007

Keffaste!

Vad är det med Nöjesguiden egentligen? Deras lista på årets skivor och filmer känns nästan som skämt. Men själv är ju bäste dräng, så här kommer mina listor.

Årets skivor
10. Bat for Lashes Fur and Gold
I
nte Feist, men ändå.
9. Patrick Wolf The Magic Position
Årets mest gay omslag. Världens bästa vampyr representerar mitt kvinnoideal ganska bra.
8. Teki Latex Party de Plaisir
"[H]an [som] ser ut som carl-jan grankvists revolterande son" (alt. den vite Cee-Lo) blandar hip hop (eller rap som de säger i la France) med plastig 80-tals-pop och ger oss det där Frankrike som vi vill ha.
7.Yelle Pop-Up
Frankrikes svar på Annie, Le Tigre och Robyn gjorde ett album som faktiskt levde upp till de förväntningar Je veux te voir gav upphov till.
6. Arcade Fire Neon Bible
En vanligt förekommande åsikt verkar vara att den här skivan skulle vara bättre än Funeral. Det håller jag inte med om, men det beror kanske mest på att jag förknippar Funeral med andra veckan i maj förra året: jag kom tillbaka till Stockholm efter en helg i Göteborg, ni-vet-vem gjorde slut, jag skulle skriva en hemtenta i engelska på en bok om en familj där mamman får cancer och pappan börjar supa. Och så lyssnade jag på Neighbourhood #1 (Tunnels). Inte så smart, kanske, men det närmaste mitt liv någonsin kommit en film. Iaf är den här skivan inte lika bra, men den har definitivt sin plats på listan.
5. Feist The Reminder
Världens bästa f d Lacoste-modell.
4. The Royal We The Royal We
Bra falsksång kommer alltid att vara bäst.
3. Devin the Dude Waitin' to inhale
2007 var året då jag återupptäckte hiphoppen. Och det är främst Devins förtjänst.
2. Jamie T Panic Prevention
Årets anglofila.
1. Jens Lekman Night falls over Kortedala
För oss som tänker på svengelska och vill att livet ska vara som The Office Christmas Special.

Årets låtar
10. Arcade Fire Black Mirror
9. Klaxons Not over yet (Brodinski Remix)
8. M.I.A. Jimmy
7. Lil Mama Lip Gloss
Årets guilty pleasure.
6. Yelle À cause des garçons (TEPR remix)
5. Jamie T Salvador
Egentligen hade vilken låt som helst från Panic Prevention platsat på listan, men den här har nog betytt mest för mig.
4. Devin the Dude feat. Lil Wayne & Bun B Lil Girl Gone
Minns ni debatten om hårdrock kontra hiphop? Hiphoppen vann på balladerna, och här har ni ett exempel på varför.
3. The Royal We Wicked Game
Årets cover.
2. Jens Lekman I'm leaving you because I don't love you
Jens Lekman samplar Tough Alliance och förenar det bästa av två göteborgska världar; det är precis lika bra i praktiken som i teorin.
1. Justice vs Simian We are your friends (Scottie B, King Tut & Samir remix)
En av världens bästa låtar får nytt liv. Och känns därmed inte det minsta uttjatad.

Årets filmer (jag har bara sett fyra som kommit i år, och som känns värda att omnämna här)
4. Ett öga rött
En ofilmbar roman filmas av Tre Vänner och alla kritiker slipar sina knivar. Men ut kommer en hybrid av boken ifråga, This is England och Bert. Det funkade betydligt bättre än jag hade förväntat mig, men så berörs jag ju också av allt som kan beröra (jag grät när jag såg Everything is Illuminated, och den tyckte jag inte ens var särskilt bra).
3. The Simpsons
2. This is England
Den här filmen har väldigt mycket, inte minst snygga rockar. Och det är ju alltid trevligt.
1. Das Leben der Anderen
Den här var med på Nöjesguidens lista förra året. Men jag såg den i år, och jag tror det var i år den gick i Sverige, så jag tar med den här. Den här filmen har allt.

2 comments:

Anonymous said...

tittapå superbad!
och eastern promises.

Anonymous said...

föresten så vill ja att du bränneren blandskiva till mig.

mailar regler.