Wednesday, September 27, 2006

Mode, mat och en mästrande ton

Jag vet inte om jag kan påstå att jag har fått så mycket klarhet i vad som egentligen krävs av oss stackars Erasmusstudenter, men jag har iaf börjat gå på föreläsningar. Eftersom Jenny återger vad som händer på hennes täbnkte jag göra detsamma. Alltså:
  • Histoire des Institutions Européennes - en gubbe som pratade i tre timmar om hur samhällena var organiserade under antiken. Lite intressant, och en bra kurs ur Erasmus-synvinkel eftersom han pratade långsamt, gjorde många pauser och ett flertal gånger kom in på helt andra saker, gott om tid att anteckna med andra ord.
  • Analyse Economique - nationalekonomi. En kvinna klädd i en hawaiiskjorta som såg ut att ha designats av typ Isaac Grünewald, färgglada skor med strass på och nästan obeskrivliga läsglasögon (röda skalmar och bågar, bågarna går bara längs undersidan av själva glaset, och dessutom halmåneformade glas!) som hon var nära att äta upp vid några tillfällen. Det var en bra föreläsning dock, intressant och lätt att hänga med i.
  • Droit Constitutionel - en nörd som föreläsare, ja ba yessss! I början tänkte jag att "det här blir ju lätt", men oj vad det gick undan när han kom igång. Jag måste vänja mig vid folk som håller en regelrätt diktamen i expressfart. Här fick jag även den nyttiga upplysningen att jag kan få göra ett muntligt förhör istället för en tenta, jag ska försöka hitta rätt person att prata med imorgon, och hoppas att alla byxor behålls på även denna gång.

De två sistnämnda kurserna ingår i programmet LAP, som egentligen syftar till att förbereda folk inför en tävling genom vilken man antar tjänstemän, fransmännen är mycket för sånt. Jag kommer inte att gå hela den, kanske lite onödigt att åaka till skolan lördag morgon för att träna sig i att svara på tävlingsjuryns frågor. Därför måste jag hitta ytterligare några poäng att ta, så jag kommer upp i 30 ECTS, frågan är vad det kommer att bli för nån kurs. Annars känns LAP-gruppen verkligen som en klass, även om folk kommer från alla möjliga utbildningar. Om jag hörde rätt så heter förresten en tjej i gruppen Lolita, mer info kommer.

Skolan jag går på är för övrigt fruktansvärt ful, ser ut som en svensk högstadieskola byggd på 70-talet både in- och utvändigt. Sen finns det ett fint och nybyggt bibliotek, som definitivt kan mäta sig med det på Södertörn, och det är där jag sitter nu. I likhet med Södertörn ligger vårat Campus även i ett höghusområde, det ruffiga Croix Rouge som ser ut ungefär som Marielund i Norrköping, fast större.

I går var det fest igen; denna gång ett knytkalas på studentboendet Gérard Philippe, där man bor i korridor och har ett kök med fyra kokplattor och en vask per våning. Knytkalas är för övrigt en sanning med modifikation: italienarna gjorde det mesta av maten.Vi tog upp hela köket och halva korridoren på våning fyra Eftersom polisen kom förra gången ville någon bjuda brandkåren denna gång, och rökte därför under en branvarnare. De tilltänkta gästerna dök dock aldrig upp, men till slut kom nån sorts husvärd och stängde köket, så då gick vi. Mycket upptåg var det iaf, några skojsiga bilder kommer nog dyka upp nånstans nån gång.

Igår sa engelsmannen Hugh att Bathing Ape skulle bli nästa stora grej. Bathing Ape? Har inte det redan haft sin kulmen? Jag undrar mer (av rent allmänintresse) vad som blir det nya Umbro by Kim Jones, och med tanke på hur jag klär mig (eller kanske snarare skulle vilja klä mig) är kanske den stora frågan vad som blir nästa Polo Ralph Lauren, Pringle kanske? Det är vid sådana tillfällen jag känner mig som värsta modegurun (men jag sa inget till Hugh, bara att Bape var som häftigast i Sverige för några år sen), jag har även sett ett helt gäng Cheap Monday-jeans på parisiska rumpor (annars verkar det vara mycket bootcut i Frankrike fortfarande, särskilt i Reims). Jag kanske ska tillägga att det naturligtvis inte är nåt fel med Bathing Ape, jag menar bara att att tycka det är nytt och fräscht är ungefär som att tycka att det är ett modigt statement att ha kofta med linne under.

2 comments:

Anonymous said...

Diktamen är verkligen the shit på franska föreläsningar verkar det som. Jag har observerat min luxemburgiska vän Natashas anteckningar, och lärt mig några vanliga sätt att förkorta (plus ou moins = + ou -, dans = ds, société = sté, même = m^, être = ê)... Steg ett är att hinna med, steg två (dit jag fortfarande inte riktigt anlänt) är att förstå vad man skrivit.

Anonymous said...

På ämnet mode kan jag upplysa att jag äntligen tagit mig i kragen och annamat mit östeuropeiska kulturarv och därför gått lös på intersport och köpt adidasprylar för 1500kr.

Från och med nu är det bara öststats-chav som gäller för mig.