Thursday, February 01, 2007

Houellebecq for dummies

Nu har jag läst ut Jack av allas vår Ulf Lundell, det tog sin lilla tid. Rikard sa en gång att Gentlemen var den bra versionen av Jack, jag upplevde det mer som att Jack var den dumma versionen av Plattform eller Elementarpartiklarna: samma porr, men idékritiken ersatt med promiskuitet och lätta droger. Lite stockholmsnostalgisk blev jag dock. Som motvikt till den totala anti-intellektualismen har jag även sett Babel och Jungfrukâllan denan vecka (se dem båda två om ni inte gjort det).

Jag har även sett Empire Records, s
å nu känns det som rätta tillfället att lista de fem bästa tonårsfilmerna:

5. Empire Records. Renee Zellwegger, Liv Tyler m fl i en egentligen ganska förvirrad historia om en skivaffär där alla anställda byter personlighet samma dag, utvecklas som människor etc etc.

4. Dazed and Confused. "That's what I like about these high school chicks: I get older, they stay the same age."

3. Rock and Roll High School. Ramones är med! Och det är inte det som är det viktiga! Enda filmen där ingen gillar sportkillen.

2. Bert - den siste oskulden. Ledsen Moodyson och Widerberg, men detta är den svenska ton
årsfilmen framför andra.

1. Napoleon Dynamite. S
å klart!

No comments: