Wednesday, July 12, 2006

Det nya bög

2004

2006

Jag har en teori om att nörd är det nya bög. Låt mig förklara:
För två år sedan var Scissor Sisters (bland) det häftigaste som fanns, idag är det Hot Chip som gäller. Därtill kommer det faktum att jag har jättemånga tjejkompisar, någor som homosexuella traditionellt haft. Varför det? -Tja, de driver popkulturen framåt och är sexuellt ofarliga. Vilka då, bögarna eller nördarna? -Traditionellt sett de förra, men i allt högre utsträckning de senare (tro inte på den bild som ges i Nerds-filmerna, den gäller kanske möjligen i USA). Sen kan vi ju gå vidare in på modeområdet, från gay-grejer av homosexuella designers rör det sig alltmer mot klassiskt, heterosexuellt herrmode. Sen är det en annan femma vad de tweed- och brogues-svidade föredrar, men det är mer straight än Dolce & Gabbana.
Nu kanske någon anför Brokeback Mountain som ett motexempel, det har ju talats om ett genombrott för skildringar av homosexuell kärlek i Hollywood, men jag säger bara: vänta tills Spiderman (kanske den nördigaste superhjälten, för övrigt) 3 kommer. Pasolini verkade på 70-talet, nyligen upprörde Peter Jackson genom att inte vara bokstavstrogen Härskarringen-trilogin. Och som ett sista exempel, för att tysta alla kritiker: tidigare gjordes dokusåpor som kretsade kring bögnoja (har bara glömt vad de heter), sen kom FC Z och Supernördarna.

Min eskapad i lördags känns bara som ett exempel på min tes; det faktum att Hot Chip remixat Scissor Sisters som ytterligare ett. Snart syns pilotglasögon (inte solglasögon) på var mans näsa, och då har de riktigt hippa redan gått vidare och snöat in på samisk grime (ryktet säger att Diplo var i Sarek nyligen). Så om ni inte vill missa taget helt, och i alla fall framstå som lite sådär lagom svenne-hippa, föreslår jag att ni laddar ner allt ni kan hitta med Jean-Michel Jarre redan nu. Något säger mig att han snart blir den nye Giorgio Moroder.

1 comment:

Olle said...

Men du skulle ha sett dem live på Accelerator! Så jävla fett! Och med en och annan techno-influens!