Thursday, November 29, 2007

Kroppshår mm 2

(Det här, mina vänner, riskerar att bli ett återkommande tema.)
Man kanske skulle starta en Facebook-grupp för folk som gillar, eller iaf inte ogillar, kvinnligt kroppshår. Det är ju så man gör nuförtiden, startar en grupp för att visa sitt engagemang. Om jag visade lite engagemang skulle Metro kanske skriva om mig, och så skulle jag sitta där och prata om sjuka ideal mm, och få mina 15 minuter. Eller nej förresten, vi steker den idén, den gör sig bättre som tanke än som handling. Dessutom vet man ju att journalister alltid citerar folk fel.

Men det är fascinerande med alla kommentarer jag fick på mitt inlägg; på vissa verkar det som om jag var den förste, eller i alla fall en av de första, som tog avstånd från våld mot kvinnor, när mitt inlägg handlade om något betydligt banalare. Det är sorgligt.
En annan teori är ju iofs att alla vars bloggar Sandra länkat till får så här mycket kommentarer.

Och så undrar jag över Fias kommentar: "[D]e som kommenterar mina behårade hålor kontuinerligt är mina tjejkompisar." Är det så? får tjejerna i så fall skylla sig själva, eller upprätthåller de omedvetet normen? Tankar på det som Marx kallade falskt medvetande flyger genom huvudet.

2 comments:

Anonymous said...

Du tänker så rätt i det här att det nästan gör ont i att veta att det finns människor där ute som är för inskränkta för att se hur allt hänger ihop.
Och som Fia skrev, männen bryr sig inte, männen har inget emot det. Förres de andra tjejerna börjar påpeka hur vi tjejer ser ut och påverkar männen i hur de skall tycka och tänka. Allt för att de skall "vinna".

Anonymous said...

Jag skulle nog påstå att jag tycker mäns armhålelurv är läskigare än kvinnors, för de kvinnor som inte ansar gör det oftast antingen som ett medvetet ställningstagande eller för att de tilhör de generationer där dylikt var oviktigt. De flesta män, däremot, glider bara med och tycker på sin höjd att de män som ansar är avvikande, läskiga. Lite homofobt, eller heteronormativt fint sådär. Kvinnor ska ju ansa. Det är obehagligt med håriga kvinnor. Får dem att tänka på män. (Ja jävlar så farligt om tankarna går dit. Man kan ju bli homo!)

Lurvet är till för att sprida doft. Finns en evolutionär poäng där. Men hur charmigt är det med svettblöta tofsar?