Friday, November 23, 2007

Ett försök till något annat

Ja, det har varit väldigt mycket youtube-grejer här på sistone. Så jag tänkte att jag skulle försöka vara allvarlig och personlig; jag tror det blir intressantare att läsa då, förutsatt att jag lyckas; det kanske kommer att falla platt till marken, precis som Rodeos försök att vara allvarliga, som resulterade i ett långt gettoporrigt reportage om kambodjaner som växt upp i USA, utvisats till Kambodja och nu levde Crips- och Bloods-liv där. Trots denna risk gör jag ett försök, det kommer att handla om kroppshår och utseendefixering, enjoy.

Jag läser min kompis Andreas' flickväns blogg ibland: stundom är det bara en massa skryt om att hon har pojkvän, stundom fångar hon på pricken det paradoxala i att vara människa (jo faktiskt, och jag vet att jag låter som Horace Engdahl nu). Som i det senaste jag läste på hennes blogg: där skriver hon om att vara tjej och lägga gigantiska summor på kläder, bedriva hetsjakt på sitt kroppshår mm mm; kort sagt, att sträva efter att alltid vara fräsch och detta kanske främst för att vara killar till lags, killar som varken rakar ben eller armhålor, och att vara väldigt kluven till alltihop. Det är just det här med hårborttagning som fångar min uppmärksamhet, det känns som essensen av det konstigaste i hela det heterosexuella spelet. Jag börjar med att exemplifiera: en tjej skriver i en kommentar till inlägget:
Hade en pojkvän en gång i tiden som tyckte att det var jättemärkligt att jag inte vaxade överläppen, rakade bort könshåret, etc etc. När jag hade gått ner för mkt i vikt bad han mig att aldrig gå upp i vikt. Själv var han överviktig med hår på ryggen...

Jag skulle själv påstå att jag är medelhårig, och de två tjejer jag varit ihop med har varit ganska håriga båda två. Det störde mig inte nämnvärt, och även om det hade gjort det skulle jag inte ha vågat säga nånting, av rädsla för att den då aktuella flickvännen skulle bli arg.
Jag begriper mig nämligen inte på den här logiken - jag ska kanske påpeka direkt att jag inte skriver det här för att framställa mig själv som en sån där fin och snäll kille som accepterar tjejer som de är och läser Nina Björk och lyssnar på Le Tigre och allt sånt där och inte förstår varför jag inte får nån flickvän - det här handlar om någonting annat, som jag inte heller förstår, un point, c'est tout. Hur resonerar killar som tror att de kan ställa en massa krav på sina flickvänner? Och hur resonerar tjejerna som tror att det bara är att accpetera? Den här inställningen bland killar själva - killar som aldrig skulle säga att Anders Wendin/Pharell Williams/Peter Wolodarski/Håkan Hellström/valfri annan hunk är snygg, för det vore ju bögigt - att killar är så jävla snygga och tjejerna ska tacka, ta emot och anpassa sig, för tjejer är ju inte snygga i naturtillståndet, varifrån kommer den? Ja, jag vet att vi lever i ett patriarkat, jag vet att kvinnor objektifieras betydligt mer än vad de själva är bekväma med (ofta t o m mer än vad jag, en sexuellt frustrerad nörd, är bekväm med), men jag får ändå inte ihop det.

När jag bildgooglade armhåla för att hitta en lämplig bild till det här inlägget hittade jag en
artikel på yelah om en kvinna som bivit mordhotad av en man på en fest för att hon "flashat" sina orakade armhålor. Förutom att jag inte förespråkar hot, våld och dödande, och dessutom tycker att det är snyggt med håriga armhålor (Snyggare än rakade? Det vet jag inte, men snyggt tycker jag att det är; det kan vara så enkelt som att det signalerar att tjejen har roligare saker för sig än att raka/vaxa sig, eller så är det för att det är den kvinnliga motsvarigheten till skägg.) så förstår jag inte var hotarens problem ligger: att tro att man kan bestämma över sin flickvän/fru (/pojkvän/man också för den delen, men den diskussionen passar inte riktigt här) är illa nog, men att tro att man kan bestämma över för en själv okända människor på ett sätt som snarast för tankarna till iranska revoutionsgardister, det övergår mitt förstånd.

Och som sagt, det här handlar inte om att vara pk (nån annan gång ska jag göra upp med begreppet pk, men inte nu), det handlar om att inte begripa sig på sin samtid. Jag vet att jag är fulare än de flesta killar, men tjejer i allmänhet är betydligt snyggare än killar i allmänhet. Det kanske jag tycker i egenskap av heterosexuell man, men eftersom vi lever i ett patriarkat där den vite heterosexuelle medelklassmannen är norm blir det bara ännu svårare för mig att förstå hur det hänger ihop.

14 comments:

Anonymous said...

Jävligt bra inlägg. Jag älskar dom här 'frågorna' och den här 'debatten'.. alltså, området helt enkelt, de är intressant. Jag vart hel-kär i citronmuffin's inlägg och läser de typ en gång per dag för att ta åt mej så mycke som möjligt. Ditt va nästan lika bra. Mer!

Olle said...

Ojojoj då. Nu får jag nästan hybris.

Anonymous said...

bra inlägg. (och så har du snygg bakgrundsfärg också.) Tjejer är överlag snyggare än killar, och detta tycker jag trots min heterosexuella läggning.
Jag finner liksom angelica den här debatten intressant.

Pia said...

Åh. Vad ska jag säga då? Jag är en sån där anpassamiginidöden-tjej. Jag har massor med svar på varför man blir sån. Det blir nog ett inlägg på min egen blogg.

Anonymous said...

bra Olle! Få andra hetrokillar att tycka som du, det behövs för ett rättvisare och ett samhälle utan våld.

Anonymous said...

Det är väl viktigast att man trivs med sig själv som individ. Men eller utan hår. Jag som jobbar med hårborttagning träffar jag en hel del människor som verkligen lider av det.Som inte kan ha normala sociala kontakter med folk, för att de är tvungna att raka ansiktet dagligen. Och det är inte män jag pratar om utan kvinnor.
Men sen finns ju såna som är hysteriska för att de har lite fjun på ansiktet och blir psykfall på grund av det. Och det gick inte att övertyga henne att hon ser normal ut.
Man får ta väl ställning själv hur man trivs.
Antonia

Anonymous said...

Som tjej var det underbart att läsa ditt inlägg. Jag har föräldrar med invandrarbakgrund från Mellanöstern, man kan ju ana hur det påverkar min hårväxt...

Det var upplyftande att se att en kille kan vara så öppen. Synd bara att du är den enda som inte har reagerat med ett "äckligt!".

Anonymous said...

jag med olle.

Olle said...

Antonia: extrem hårväxt är en sak, åsikten att den sanna kvinnligheten är något som rakas fram är bara befängd. Jag tror inte det gör den idén gör det lättare att trivas med sig själv.
Anonym: båda mina f d flickvänner har haft andra pojkvänner både före och efter mig, så nog finns det hopp.

Anonymous said...

Word! Kontroll och försök till kontroll människor emellan är absurt överhuvudtaget. Crazy, loco, nuts. Speciellt när det kommer till sådana där banala prylar.

Är det så hårigt kring de delikata delarna att man inte kommer fram kanske man kan snacka om det, visst, för bådas skull(jag skulle dock antagligen lacka oavsett, men jaja)men allt annat kroppshår som inte stör eller hindrar några trevliga aktiviteter eller liknande bör lämnas i fred från alla sorters kommentarer. Mi casa es su casa men mi kroppshår es no su kroppshår.

Det jag egentligen tänkte dela med mig av var att jag upplever att de som kommenterar mina behårade hålor kontuinerligt är mina tjejkompisar. Min boy skulle aldrig komma på tanken! Och killkompisarna kan jag säkert fisa i ansiktet utan att förvänta mig vidare reaktion medan tjejerna knappt kan krogenkissa med mig utan att näst intill ta illa upp över mina armhålors mjuka bäddar av hår.

Är det jag som har fel tjejkompisar, eller är det här något vanligt förekommande, undrar jag nu så här på morgonkvisten...

Anonymous said...

Vad exakt menas med "det paradoxala i att vara människa"? Var i ligger paradoxen?

vandrarvild said...

...så det som egentligen är ansett som kvinnligt är kontrollen, eller den påstådda kontrollen av kroppen

Olle said...

Marcus: att man alltid känner sig kluven, och alltid säger emot sig själv. Det är en del av livet, vill jag påstå.

Anonymous said...

Smart och insiktsfull ung man! Kompis, du tror bara att du är ful. Din största fiende är DU själv. Med din vackra själ kan du få precis vilken tjej du önskar. All lycka!
/Ponny Mjältbrand