Friday, March 30, 2007

Journalistnamnen (jag har inget liv pt1)

Journalister heter inte saker som Karolina Ramqvist, Nils Hansson och Malena Rydell: de är undantagen som bekräftar regeln. Journalister heter:
Andres Lokko
Caroline Ringskog Ferrada-Noli
Caspar Opitz
Oisin Cantwell
Fredrik Strage
Heather Duke
Yukiko Duke (inte samma uttal som föregående efternamn)
Said Karlsson
Mustafa Can
Marciej Zaremba
etc etc

Jag har även roat mig med att plocka jouranlistnamnsrussinen ur min bekantskapskrets' kaka, här är några godbitar:
Claudia Calvani
Flaminia Giorgi
Kati Fastman
Arianna Framvik Malik
Kajsa Karlberg Lundell
Benedicte Kukla (ni kanske skrattar nu, men ni skulle vänja er snabbt, tänk på Acne)
Måns Lumbye Lager
Agnes Ohlsson Gotby
Kristina Sigunsdotter

Mitt eget namn då? Bara för- och efternamn duger inte (jag ska bli den nye Carl Reinholdtzon Belfrage), men skriver jag ut mitt fullständiga namn funkar det; helt ute och cyklade var inte Lars och Inga-Stina.

3 comments:

Anonymous said...

Chefredaktören för trastidningen Studentliv heter Germàn Bender-Pulido. Nästan som en svordom.

Lifterskan said...

En gång i tiden hette jag Gustafsson i efternamn. En tid jag helst vill glömma, en tid då jag kallades för "KG" och tvingade mina kompisar att ha hjäm om de ville cykla med mig till skolan.

Trots att min mamma hatade sitt namn Sigun (som hon fick av sina fantasifulla föräldrar som helt enkelt klistrade ihop sina namn SIGne och GUNnar) så trivs jag väldigt bra. Och hur queer det än är att heta son när man är en dotter så vill jag helst glömma åren som Kristina Gustafsson.

Lifterskan said...

Kom att tänka på den galna vietnamnveteranen jag träffade i Arizona som envist skickar brev med bilder på krigsflygplan till mig. Woody Woodraft. Seriefiguren.