Tuesday, January 01, 2008

Året som gick: Krönikan

År 2007 började dåligt (i ett förvirrat sammelsurium av människor utanför Emilies och Jens' gamla lägenhet i Västertorp/Hägerstensåsen) och slutade bra (i ett förvirrat sammelsurium av människor utanför Oskar och Antonias lägenhet i Råcksta). Däremellan hände det ett och annat.

2007 var skjortans år. Rutiga skjortor med button down-krage är det nya Umbro by Kim Jones i min bekantskapskrets, rutiga skjortor över huvud taget är det nya Schmoove, och för min egen del har skjortan varit det nya t-shirt. Jag har köpt en rutig skjorta med button down-krage, och en utan. Båda på second hand, min vana trogen. Det är lika symptomatiskt som ironiskt att Göran Greider skrev en antimodedikt som handlar om hans skogshuggarskjortor just i år.

2007 var även läderskornas år: seglarskor, brogues, billiga Tods-kopior. Och mina Dr Martens-boots, dem skulle jag kunna skriva en kärleksförklaring till, även om de nästan fick mig att gå under i smärta i början, och gjorde så att jag upptäckte knölar på mina fötter jag inte känt till tidigare. I skorna stoppar man helst fötter klädda i färgglada strumpor, det ger pluspoäng. Det var även gummistövlarnas år, Tretorn lär ha sålt slut på sitt lager.

2007 var året då det inte var så kul att gå ut. Kanske för att jag tillbringade halva året i Reims, där det går vattentäta skott mellan konserterna på la Cartonnerie (Cocorosie! Will Oldham!) och klubbarna inne i stan. Kanske för att jag fick tinnitus. Kanske för att jag börjar bli gammal. Kanske för att jag vill ha dj:s som ger mig något nytt istället för mer eller mindre gamla hits. Jag kan faktiskt bara komma på tre riktigt bra klubbkvällar under 2007: James Murphy m.fl. i London, Houseklubben på Chinateatern och Noko Knockout. Alla tre gångerna spelades låtar jag till allra största delen inte kände igen. Trädgården på min födelsedag var också kul, dock mest eftersom jag blev full som en kastrull och någon annan betalade.

2007 var året då jag slutade titta på tv, utom Heroes då. När de släcker ner det analoga tv-nätet ska jag inte köpa en box, men kanske en sån där sladd så man kan se på tv i datorn. Annars finns ju torrents, skit att det ska ta sån tid att ladda ner Brideshead Revisited bara.


Önskelista inför 2008
  • Flickvän
  • Hushållsassistent
  • Fred på jorden.
  • Snö på vintern och sol på sommaren.
  • Att Netto öppnar i Stockholm igen. Helst i närheten av min bostad.

2 comments:

Lifterskan said...

Haha jag skrev till och med en dikt med en skogshuggarskjorta i!

Anonymous said...

Mkt snygg rutig skjorta på heroeskvällen sist. Helt i stil med stundens allvar. Men du, det analoga telenätet är ju redan släckt, du behöver ingen box för de har en för hela huset. Fick mtv när det hände och blev nostalgisk och bitter i ljuset av allt skit de visar, nu för tiden alltså.