Monday, May 21, 2007

Subkultur i kvadrat

Idag är det exakt en månad tills jag kommer hem, det firar vi med tvenne youtube-klipp på temat subkultur. Först Dj Mehdis Signatune (Thomas Bangaltier edit), som dokumenterar (eller kanske snarare mockumenterar) det franska fenomenet Techno tuning, som enligt tidningen Trax är den genuint folkliga franska klubbkulturen, och t o m "hexagonens svar på miami bass."


Och om ni någonsin ska förklara dansbandskulturen för en icke-svensk kan ni ju visa personen ifråga den här:


Och jag vet att jag låter som Jan Gradvall, men behandlar inte Martin Kellerman precis samma ämnen som Hjalmar Söderberg gjorde? Jämför de rutiga byxorna i Förvillelser med den direktimporterade, nju rejviga, japanska limited edition-hoodien i Rocky 11. Apropå nju rejv spelar Klaxons imorgon, på La Cartonnerie. Jag vet att ni i Stockholm gått vidare och numera lyssnar på nån genre som jag inte ens vet namnet på, och som förhåller sig till baile funk som dubstep förhåller sig till grime, men här i Reims, populärkulturens blinda fläck, känns det ändå stort; jag och Anne ska gå.

No comments: