Monday, November 06, 2006

Svennefest

  • I helgen var Inga-Stina och Lars (även kända som mamma och pappa) och hälsade på, eller de kom ju faktiskt i onsdags redan. Det var trevligt, och de berättade samma anekdoter som de alltid gör, i princip helt oberoende av vad vi egentligen pratade om (jag frågade vad som fanns i Linköping innan universitetet startades, när mamma hade berättat om läkarstudenten som hennes kompis dejtade för länge sen kände jag att jag aldrig skulle få veta, och det fick jag inte heller).
    Sen i lördags kom Jenny och hälsade på, jag visade (eller visade och visade, jag hade ju inte varit där själv innan) henne katedralen, konstmuséet, floden och kanalen. Och triumfbågen, och så hittade vi en schysst höstpark. Som om detta inte var nog gick vi på bio på kvällen och såg Scoop, och hamnade bredvid två svenskor som pluggade på handelshögskolan här. Dessutom visades en IKEA-reklamfilm före filmen; och och och: idag pratade läraren på Institutions Administratives om le médiateur de la République, och om att denne skulle vara en efterapning av det svenska systemet med en ombudsman! Vad säger man? Schweden Schweden über alles!
  • Jag önskar att LAP-klassen kunde vara mer som historiegruppen jag läser La guerre froide med. Där är folk snygga, välklädda och intresserade av ämnet. Jacques som jag hade i franska på Södertörn sa en gång att de franska universitetsstudenterna är yngre än de svenska och beter sig därefter. De som går LAP har redan en examen, ibland undrar jag, gällande vissa av dem, i vilket ämne - brännboll?

1 comment:

Anonymous said...

Det är ett välkänt faktum att allt bra som någonsin uttänkts härstammar från balkan, så jag förstår inte vad du pratar om med ditt "Schweden über alles" trams.