Monday, November 13, 2006

En helg i festens tecken

Ibland saknar man verkligen sin hemstad.

  • I fredags verkade läraren på seminariet i administrativ rätt vilja slänga ut mig, men jag har räknat att jag inte behöver gå dit nåt mer; spedoinkel! Fredagkvällen tillbringade jag ändå med att tycka synd om mig själv- tills klockan slog tio och jag gick på inflyttningsfest hos super-italienaren Sauro, som flyttat in på Charbonneaux. Och vi snackar fest - kolla på bilddagboken så förstår ni.
  • Jag vet att jag tjatar om honom (om det inte vore för att han är katolik så vet man inte hur det skulle kunna sluta), men min senaste upptäckt beträffande Janek är att han har precis samma accent när han pratar polska som på engelska och franska: "Möö-krzciwidzci-möö-djzasnovadczy-osv..." Apropå Janek så påstår Hugh att det finns en ost i Polen som delvis görs på bröstmjölk-vare sig det är sant eller inte så har det gett upphov till många skämt, och nu vet vi ju att "polsk ost" måste vara motsatsen till spedoinkel.
  • Om man inte vill vara för ambitiös med alkoholen, vad gör man då om man vill vara social? Svar: man går och tvättar. I laveriet träffade jag dels piffiga fransyskan Amelie (så klart heter hon det, vad annars?) och återigen Sauro. Jag kände mig som Janek alternativt Stig-Helmer i deras sällskap, men de var ju trevliga, framför allt Sauro.
  • Sen i lördags var det inflyttningsfest hos Andy, med temat nationella klichéer. En del gjorde det bra (amerikansk logdans, fransman med musettdragspel, chav, scully, romare i ray-bans, mafioso), en del subtilt (polsk hiphoppare), en del sådär (your humble narrator i vikingahjälm, men den gjorde succé). Sen fanns det dem som inte var utklädda alls, dem tycker vi inte om, usch och fy. Matteus bevisade att Östeuropa kommer ta över: när vi bytte nummer frvgade han om jag hette som han i Barnen i Bullerbyn. Sent blev det, men det var cleant, bilder finns även denna gång på det vanliga stället.

2 comments:

Elisabet Svahn said...

Du har inte funderat att bli barnboksförfattare? jag tror du skulle göra succe, med ditt milda språk, fullt av övveraskningar...

Min svenska har totalt brytits ner och ersatt med en sliskig janke-dialekt. Christian har vunnit samtliga alfapet omgångar de sista två månaderna...
KRAM Bettansvettan

Olle said...

"milda språk", är du ironisk nu?