Monday, November 27, 2006

Om fransmannen själv får välja

  • Jag har varit och hälsat på Jenny i Montpellier, och det var naturligtvis spedoinkel. Bilder är tagna, men det dröjer nog ett tag innan jag får tillfälle att lägga upp dem. Ni får nöja er med följande upplysningar så länge: Montpellier är som en blandning mellan Malmö (eller iaf Möllan) och Marseille, eller kanske helt enkelt som Marseille fast lite mer medeltida, mycket gränder, mycket plataner, en hel del glassiga affärer (jag köpte lejonparten av mina julklappar där i lördags, på självaste Buy nothing day - doh!). Men det bästa var ju naturligtvis inte själva Montpellier utan det faktum att jag fick tillfälle att umgås med en hederlig svensk, som dessutom hade tillgång till bredband så vi kunde njuta av hederlig svensk humor (Anders och Måns, Hipp hipp) och dito musik (Elin med Magnus Carlsson, Stockholm med Orup) och som bor i en stad med ett hederligt svenskt IKEA så vi kunde förtära hederlig svensk hjortronsylt. Sydfrankrike är som ni förstår det nya Dalarna.
    Montpellier är enligt undersökningar som gjorts den stad som flest fransmän helst skulle bo i, och har man varit där förstår man varför: klimatet, gränderna, torgen osv osv. När de börjar sälja falafel för 1,50 € kommer jag att flytta dit.
  • De har börjat sälja Cheap Monday-jeans i Reims. Det känns som att Sverige har vunnit. I torsdags sa Marianne och Natalie att svenskar klär sig bäst, bara därför hamnade jag rygg mot rygg med en svenska i fleecetröja och fult linne på TGV:t ner. Här verkar folk för övrigt ha Craig David som stilikon.
  • Och frågan kvarstår: vad fanns det i Linköping innan universitetet öppnade, staden växte väl inte upp från ingenstans? Dessutom: Har Agent Provocateur en herrlinje? Om Moneybrother är Sveriges Justin Timberlake, är Anna Vnuk då Sveriges Britney Spears?
  • Och om någon undrar så har de franska bögarna hållit sig undan.
  • Och om någon undrar nåt annat så kommer jag till Sverige den 22e december och åker tillbaka den 7e januari.

No comments: