Sunday, February 03, 2008

Hur ska vi ha det?


Om en smart person tycker att någon är smart, tänker jag att det kanske ligger något i det; personen ifråga borde ju veta.

Om en ful människa säger att någon annan är ful, tänker jag, och säkert många andra också, "Ska du säga." Man ska ju som bekant inte kasta sten i glashus.

Men om en snygg människa säger att någon är snygg, kan man då lita på den personen? Jag tror inte det.

För vad vet snygga människor om fulhet, egentligen? Inte så mycket. Och kan den som inte vet så mycket om fulhet veta nåt om dess motsats, skönheten? Det har jag svårt att tro. Fulingar däremot, de känner igen fulhetens motsats varhelst den dyker upp, och dessutom är de alldeles för bittra för att vara generösa med komplimanger; ingen risk för inflation där inte.

Alltså: från och med nu ska jag bara ta till mig vad fula människor säger om mitt utseende, synd att jag känner så få fula bara.

No comments: