Wednesday, October 17, 2007

Åsiktsextravaganza

Idag blir det, om uttrycket tillåts en dag som denna, en saftig dubbelmacka i bloggväg. Jag börjar med det viktigaste:

1. Det blev tydligen inget Ring P1 idag, och alla svenska pensionärer med för mycket disponibel tid rasar säkert. Och jag rasar med dem! För vad är väl tidigare frågor som debatterats där, typ våld bland och mot ungdomar, eller skjutna björnar, mot domen mot de s k Stureplansprofilerna? Nu hade det kunnat bli en riktigt intressant debatt, men i stället fick vi en riksdagsdebatt om skatter och låginkomsttagare i radion. Så nu får jag ta mig an ämnet i stället. Eftersom det närmaste jag kommit våldsamt sex är en konstig dröm om gafflar (sic!) nöjer jag mig med att konstatera att Sverige- och Nationaldemokraterna varit frånvarande i debatten kring det här målet, de försöker ju annars profilera sig som partier som hävdar kvinnors rätt till att inte bli gruppvåldtagna. När jag tänker på saken kan jag inte komma på att de uttalat sig om, eller ens klistrat upp ett enda klistermärke som refererar till, ett endaste enskilt sexbrottsmål, men mitt minne är, som alla andras, kort och selektivt.

2.
Linda hade rätt när hon sa att känslor går över, fast det inte känns så innan det händer. Det är banalt att konstatera det, men livet är i stor utsträckning väldigt banalt, och så länge man inte pratar (eller ännu värre: bloggar) om sitt sexliv tycker jag att det är okej att vara banal.

No comments: