Thursday, September 20, 2007

Lite oväntat kanske

Jag är inte överdrivet förtjust i svensk film, av den lilla andel jag sett har det varit ganska mycket som fått mig att skämmas ögonen ur mig. Det är just därför jag skriver det här. Jag var inte vidare sugen på att se Ett öga rött, egentligen, men så var jag i Norrköping och ringde Ida för att kolla om vi skulle hitta på nåt. Och så gick det som det gick: vi gick och såg den, vi satt bredvid några fjortisbrudar som sa att de bara såg svenska filmer eftersom de inte orkade läsa textremsor. Men filmen var bra, betydligt bättre än jag hade förväntat mig, framför allt med tanke på att trailern och affischen ser ut att vara några Erasmusstudenters verk. Inte helt fri från klyschor på något sätt, men ändå med oväntat få sådana. Istället hamnade den nånstans mellan Bert - den siste oskulden, This is England och romanen som den baseras på. Inte illa alls, gå och se eller torrenta ner.

No comments: